Vi fortsætter nu til den Amerikanske kirkegård: "normandy American Cementery and Memorial" der ligger ved Colleville-Sur-Mer).

Når man står ved klinterne, ved kirkegårdens nord-ende og ser ned mod vandet, så er det en af de ialt 5 landgangsstrande man har foran sig: stranden Omaha.

Kirkegården er således lagt ved det sted hvor historiens største landsætning af tropper fandt sted. Selve kirkegården dækker et areal på ca. 70 hektar.

Mindesmærket ved indgangen til kirkegården, består af en halvbuet søjlegang, med en overdækning i begge ender-en loggia. På platformen ses den 22 fod (6,7 m ) høje 'spirit of american Youth', der er en hyldest til de, der mistede livet i forbindelse med landgangen.

Værket der er udført i bronze, er lavet af billedhuggeren Donald De Lue fra New York.

Ialt er der begravet 9.387 soldater her. 307 af gravstederne bærer mærket 'unknown'-ukendt. en davidsstjerne markerer gravsteder for faldne jødisk trosretninger, mens et latinsk kors er placeret for alle øvrige.

De jordiske rester af op imod 14.000 andre tropper, der oprindeligt var begravet i denne region blev fragtet hjem til U.S.A på anmodning af de efterladte.

Det er et fantastisk syn med alle de hvide kors, selvom det jo er tragiske ting der er foregået.

Det runde kapel er designet og udført af Leon Kroll fra New York, og er meget smukt som det står på kirkegården.

loftet i kapellet er udsmykket med mosaik, der symboliserer Amerika der giver sønnerne sin afskedsvelsignelse, da de drager afsted over havet for at kæmpe for de amerikanske frihedsidealer.yes

De to stauer der står i den vestlige ende af kirkegården symboliserer USA og Frankrig, de er af Italiensk granit, og udført af Donald De Lue, de er meget smukke.smiley

Et kig fra kirkegården nedover området ved stranden, her er foregået frygtelige ting, man kan se en bunker lidt nede i området.

Et farvelkig ned over de mange kors, og området, man kan se at der er ekstremt velholdt, der er næsten ikke et græsstrå der vender forkert.yes

Efter besøget på kirkegården kører vi hjemover til campingpladsen, men lige forbi en bager i Port-En.Bessin, efter brød og en kage til kaffen.smiley

Så slapper vi af resten af dagen, og spiser en dejlig tournedo til aften, der er køligt, og regn, men vi hygger da bare inde i rullevognen.

Man er vel i Frankrig, så hvorfor ikke prøve at ligne befolkningen, det er dejligt brød de har her.laugh

Mandag.D.2.5

Så er det tid at sige farvel til Susanna og Henrik, vores dejlige rejsefæller på en del af turen, vi skal påbegynde hjemturen, og kører idag nordover, vi kører af landevejene mod Belgien.smiley

Farvel til en dejlig campingplads, som er en ACSI plads vi godt kan anbefale.yes

Farvel henrik og Sanne, vi har haft det hyggeligt, og glæder os til at se jer igen senere.heart

Vi kører fra campingpladsen kl. 9.15, solen skinner, og der er 15 grader, så det er fint vejr at køre i, vi stopper i en forstad til Caen' hvor vi får handlet, og tanket, og så går det stille og roligt nordover. Vi kører på D-613 Caen-Lisieux, og D-38 mod Rouen, og da vi kommer til Rouen skal vi gennem små veje i byen, tæt på centrum, sådan er det når man vælger betalingsveje fra.smiley

Så er der dømt pause, der skal jo lidt føde indenbors, vi holder på en lille rast, i nogle hyggelige omgivelser.

Fuglene har det da godt her, sikke et luxus-fuglehus, mon de er større hernede end hjemme.laugh

Så er har vi endelig fundet en fin plads i Belgien til en enkelt overnatning, efter noget søgenindecision.

Vi havde valgt en plads i belgien der hedder kompas camping, men den viser sig at være lukket for bestandigt, så nu må vi så se om der er en anden i området, vi spørger en tankmand der ligner en lille flipper, med hættetrøje.laugh Han forklarer og tegner, men vi forstår nu ikke meget af det han fortæller, så vi prøver Wilma, og hun finder heldigvis en fin plads, der heldigvis også har åben endnu. Den hedder www.campinggroeneveld.be  , og viser sig at være en dejlig plads, med en flink campingvært.yes

Campingpladsen er en rigtig god overnatningsplads, og vi kommer hurtigt på plads, vi er godt trætte i hovederne, så aftensmad, og en god nattesøvn er tiltrængt, prisen er også acceptabel 18,50 eur, med bad og strøm.yes

Tirsdag.d. 3.5

Vi står op til sol, men kun 9,5 grader, efter morgenmad kører vi fra pladsen kl. 09,25, vi kører mod Gent, og kl. 10,20 kører vi gennem Kennedy-tunnelen ved Antwerben, der er meget trafik specielt lastbiler.

Vi kører ind i Holland kl. 11,05, og tanker på en Gulf lige efter grænsen, og så er vi heldigvis igen inde på noget ordentlig motorvej.smiley

Så skal vi da lige ha' en pause igen, der skal føde til, og benene skal strækkes.smiley

Vi kommer forbi mange muse'er i Ruhr området, det er gammel industri der er blevet det store hit.yes

Vi har valgt en plads inde i Essen, men da vi kommer til den viser det sig at være en ordentlig gang camping-slum, en frygtelig fastliggerplads, med meget rod, og misligeholdt også, så vi satte Wilma til at finde ud af byen og ville så længere nordover.

Det resulterer i at vi kommer tværs gennem centrum, mellem sporvogne, og cyklister, og en værre trafik, og elendige smalle veje, men det gik alligevel.laugh

Det er nu nogle flotte sporvogne de har her, de fylder bare for meget.wink

Så forstår vi bedre de store fuglehuse der er her-nede i området, sikke en flot fugl.laugh

Da klokken er blevet 14,40, er vi ude på motorvejen igen, efter den "gode" tur gennem Essen, og nu er sulten så også begyndt at melde sig, så vi kører ind på en motorvejs-rast kl 15,00, hvor vi køber en gang brasede kartofler, og en laaang, tysk bratwurst, det smagte ok, når man nu var meget sulten.cheeky  Efter maden fortsætter vi op mod Münster, og finder en campingplads i en lille by: Senden, ikke langt fra Münster.yes

Da vi kommer til www.kranencamp.de  bliver vi vinket ind af en meget flink mand i joggingtøj, og han fortæller at vi skal køre ned gennem pladsen/kolonihaven, og så er der en turistplads dernede, jeg bliver lidt forbeholden, da vi kommer ned på græsarealet, men Marianne siger at nu bliver vi her, og så må jeg tilstå at pladsen vinder ved et nærmere eftersyn, selvom det er en typisk fastliggerplads.laugh

Campingfatter, han er noget af det mest flinke, og ligger selv på pladsen.yes

Der er en lille fin restaurant, hvor man spiser godt, til fornuftige penge, og får en venlig betjening.yes

Der er også en typisk lille bear-garten, som sikkert er hyggelig om sommeren.smiley

Der er en fin lille havn på pladsen, så kan man sejle på den lange kanal der er i området.smiley

Lige et billede ude fra kanalen udenfor www.kranencamp.de , ind mod indsejlingen til den lille havn.smiley

Onsdag.D.4.5

Idag sover vi længe, helt til kl.09,00 vi har nok trængt til det, der er sol, men køligt kun 11 grader, og det blæser også noget. Vi vil idag køre en tur til Münster, da vi vil blive her en overnatning mere, det er ellers ikke en meget besøgt turistby, men vi prøver alligevel.laugh

Lidt billeder inde fra Münster, vi har taget en del billeder i byen, men lægger ikke så mange her på siden, der vil blive lagt mange af billederne ud på vores fotoalbum, ude på nettet senere.smiley

Der er faktisk nogle flotte gamle kirker i Münster, og vi tager en del billeder ude, og inde i dem, de vi blive lagt ud på vores fotoalbum.yes

Der er et stort markede i byen den dag vi er der, det er flotte sager de sælger, og der er rigtig mange boder.  Den lille fyr i klapvognen mødte vi udenfor en kirke, den er 17 år gammel, og rigtig sød, den fulgte sin ejer på tur i den fine klapvogn, ejeren var en flink ældre herre.heart

Lidt billeder fra Münster cathedral, der er meget smuk indvendig, som udvendig, vi hygger os nogle timer inde i byen, der forøvrigt er proppet med cykler, næsten som i Holland, alle cykler, overalt, og hele det store område der hører til Münster er fyldt med cykleruter, ud til forskellige borge og slotte, samt andre seværdigheder.smiley

Efter besøget i Münster kører vi ned til et slot der hedder Nordkirchen, det skulle være et besøg værd ifølge nogle turistbøger vi har set, og det må man da sige at det også er, det ejes af staten/kommunen, og bruges til undervisning idag.smiley

Slottet er virkelig flot og storslået, og meget velholdt, og der er en meget flot park med en del skulpturerer i, vand/voldgrav mangler heller ikke.laugh

Så er det tid at køre hjem til rullevognen, nu skal vi se om vi kan købe en go' middag på den lille restaurant der er på pladsen, og så går det videre mod camping Mitte i morgen, der skal vi lige ha' en sidste overnatning.yes

Så er det farvel til Kranencamp, nu er forårsturen inde i sin absolut sidste face, vi kører fra pladsen kl. 09,00, sol og 9,5 grader, men ellers godt vejr.smiley

Torsdag.d.5.5

Vi holder lige en rast, efter turen op gennem alt vejarbejdet ved Bremen, det strækker sig over 72 km, men det gik fint, og trafikken glider godt afsted, der kom dog en stor stau i den modgående bane, da der var en bil der stod i lys lue, på motorvejen, det slap vi heldigvis for.

Vi ankommer til Mitte kl. 15,15, og kommer hurtigt på plads på Walnusweg, nr 11, vi får lige en kold øl, og så kører Marianne ned i Medelby for at handle lidt, og jeg tager en farfar, og hviler lidt, efter en lang dag..

fredag. D.6.5

Så er det sidste dag på tur i denne omgang, idag går det hjemover, efter en dejlig overnatning på Mitte, det er som sædvanligt rart at hilse på Annette og Hans, og det er en dejlig tradition at vi overnatter både på vej ud, og på vej hjem fra vores ture sydpå hos dem. Vi er hjemme i vores indkørsel kl. 13,30, og har kørt 3167 km. Tak til vores rejsefæller fra sønderjylland for nogle dejlige dage sammen, og tak for go' ro og orden til harry og Solveig, samt kaptajn Haddock, og Tintin.cheekylaughsmileyheart